Odtwarzacz na Ubuntu podobny do WinAmp’a

Przy użytkowaniu Ubuntu brakowało mi odtwarzacza muzyki, który zadowoliłby moje potrzeby. Przez cały czas użytkowania Windowsa używałem WinAmp’a i byłem z niego zadowolony, jednak przy przesiadce na Ubuntu zabrakło mi go a standardowy odtwarzacz nie przypadł mi do gustu. Tutaj z pomocą przyszedł XMMS.

XMMS – X Multimedia System jest wieloplatformowym odtwarzaczem multimedialnym napisanym w GTK+ w wersji 1.2. Początkowo program był wydawany na licencji niepozwalającej na ingerencję w kod źródłowy, lecz szybko to się zmieniło i aktualnie wydawany jest na licencji GPL. Równie szybko od tego czasu wzrosło tempo jego rozwoju. Jego interfejs graficzny wzorowany jest na Winampie. Dzięki mechanizmowi wtyczek, obok takich formatów jak WAVE, MP3, OGG MikMod, odtwarza także AAC, FLAC, mp3PRO, WMA i wiele, wiele innych. Mnogość efektów oraz nowych funkcji dostępnych po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek przeobraża ten odtwarzacz w potężne narzędzie multimedialne. XMMS posiada wbudowany mechanizm skórek i obsługuje także skiny Winampa w wersji klasycznej (Winamp 2.x). Program ten nie jest już rozwijany, jednak wciąż cieszy się ogromną popularnością.

Instalacja XMMS jest bardzo prosta, w terminalu wpisujemy:

sudo apt-get install xmms

Program znajdzie się w Aplikacje>Dźwięk i Obrazy>XMMS

Dodatkowe wtyczki

Lista dostępnych wtyczek dla odtwarzacza XMMS jest bardzo długa, ale warto zainteresować się przede wszystkim kilkoma z nich.

* xmms-skins – pakiet skórek,
* xmms-cdread – wtyczka wejściowa odczytująca dane z CD-audio,
* xmms-coverviewer – wtyczka, dzięki której wyświetlany jest cover albumu aktualnie odsłuchiwanego,
* xmms-flac – wtyczka wejściowa obsługująca format FLAC,
* xmms-modplug – wtyczka do obsługi modułu muzycznego MOD,
* xmms-musepack – wtyczka wejściowa do obsługi formatu MPC (Musepack),
* xmms-status-plugin – plugin dockowania playera w zasobniku.

Tutaj parę screenów z mojego XMMS:

1 Response to “Odtwarzacz na Ubuntu podobny do WinAmp’a”


  1. 1 okocool 23 lutego 2009 o 16:01

    Wpisałem w konsoli :
    sudo apt-get install xmms
    i nic 😦
    Wyskoczyło mi że:
    pakiet xmms nie ma dostepnej wersji, ale odnosi się do niego inny pakiet. Zazwyczaj oznacza to że pakietu brakuje , zostal zastąpiony przez iny pakiet, lub nie jest dostepny przy pomocy obecnie ustawionych żródeł. E Pakiet xmms nie ma kandydata do instalacji.”
    A przecież mam na pulpicie ściągniete wszystkie plki. niewiem o co chodzi


Skomentuj

